Tendinte perturbatoare in reclama subliminala

Reclama subliminala a capatat un curs dominant: vesti false, programe de control al mintii, propaganda si publicitate prin mesaje vocale sunt folosite pe scara larga de catre corporatii, organisme guvernamentale si grupuri industriale.

de Martin Howard, cercetator media si autor al lucrarii: You Know What You Want How They Change Your Mind  (Noi stim ce vrei: Cum iti schimba ei parerea)

Unii dintre cei mai mari specialisti in publicitate renunta la reclamele pe pagini intregi de presa scrisa si la spoturile TV, investind acum in mijloace de convingere mascate. Nu veti gasi aceste mesaje secrete in cuburile de gheata sau pe peliculele cinematografice, ca in anii 60. Reclama subliminala a capatat un curs dominant: vesti false, programe de control al mintii, propaganda si publicitate prin mesaje vocale – acestea sunt folosite acum pe scara larga de catre corporatii, organisme  si grupuri industriale. Le-ati identificat vreodata?

1. Scenarii de control asupra mintii,  in magazine

Vanzatorii din magazinele de imbracaminte si comerciantii de automobile folosesc astfel de scenarii: intrebari si aluzii iscusite, pregatite dinainte, cu grija, pentru a va determina sa cumparati. Daca ati iesit vreodata dintr-un magazín, dupa ce ati petrecut de doua ori mai mult timp decat v-ati propus, sunteti, probabil, o victima a acestor scenarii. GAPACT este utilizat de catre personalul Gap pentru a va vinde cat mai mult. Alti vanzatori folosesc tehnici de vorbire care sa va determine sa cumparati, chiar daca nu aveti banii necesari – pentru ca ei castiga mai mult daca va conving sa cumparati, chiar daca nu in momentul respectiv, ci pe bani virtuali. Atunci cand un vanzator de masini va invita la o testare de conducere a masinii si va intreaba: Este acesta tipul de automobil pe care vi-l doriti?, el utilizeaza  un truc subtil de generare a unei stari emotionale, abatandu-va atentia, in timp ce conduceti. Tehnica este numita disociere si este starea ideala pentru manipularea mentala.

 2. Relatia doctor-pacient in domeniul medicamentelor

Atunci cand un doctor recomanda o anumita medicatie pentru inima sau un antidepresiv, este posibil ca el sa fi primit un bonus cash de la producator, ceea ce face foarte improbabila obiectivitatea recomandarii. Unele firme farmaceutice au mers atat de departe incat sa inventeze si sa promoveze un nou sindrom, in scopul de a crea piata de desfacere unui nou medicament. Sindromul anxietatii sociale (SAS) a fost nascocit in anul 1998 si dat publicitatii  prin intermediul a cincizeci de povestiri de presa si chestionare, ce includeau intrebari cum ar fi: Suferiti de sindromul anxietatii sociale?  Imediat dupa aceasta campanie, Smithkline Beecham a lansat  PAXIL, remediul ideal pentru SAS.

3. Manipularea senzoriala in marile magazine

Display-uri vizuale, testate stiintific, refrene “muzac” si chiar arome care alerteaza mintea – toate se combina pentru a mari la maximum impulsul de a cheltui. O muzica special creata ii poate tine pe cumpararori in magazin cu 18% mai mult decat si-au propus. Un studiu in utilizarea aromelor aeropurtate, pompate intr-un mall canadian, a aratat o crestere a incasarilor de peste 50 USD/client in saptamana respectiva. In supermarketuri, planograme realizate pe baze stiintifice creeaza aranjamente ideale pe rafturi pentru anumite produse, care atrag in mod voit privirea clientilor catre produse foarte scumpe. Firmele platesc automat in plus pentru  pozitii strategice. Dispunerea coridoarelor de trecere se modifica in mod regulat, obligand cumparatorul sa se deplaseze in anumite zone, pe langa display-urile pe care sunt expuse anumite marfuri.

4. Inchirierea conversatiilor private

Pot fi declansate in mod artificial apeluri telefonice pozitive. Specialistii in marketing recruteaza agenti de apel, care sa faca promotii familiei si prietenilor. Agentiile de acest gen pot avea armate intregi de asemenea agenti in fiecare mare oras din SUA. Misiunea lor este sa mentioneze sau sa prezinte anumite produse, folosind relatiile personale sau canalele de marketing. Astazi, tinerii de 12-16 ani sunt imuni la publicitatea traditionala, mass-media nemaireprezentand un mijloc convingator, de incredere,  alternativa constituind- o mijloacele artificiale, care transmit informatii neoficiale.

5. Neuromarketingul

Corporatiile fac mari eforturi pentru studierea mintii consumatorilor patrunzand, literal,  in creierele lor. Institutul Brighthouse pentru studierea creierului din Atlanta dispune de un laborator in care creierul este scanat tomografic, in efortul de a decodifica si inregistra procese din subconstient, pentru a inventa mijloace de reclama tot mai seducatoare. Acest proces a fost denumit neuromarketing. Ei spera sa determine mecanisme biologice de declansare, care sa poata fi utilizate de specialistii in limbaj, pentru a stimula dorinta de cumparare, deci cresterea vanzarilor. Aceasta ar constitui implinirea, la nivel de tehnica de varf, a visurilor pionierilor in domeniul psihologiei, Freud si Jung, care au descoperit legatura dintre limbaj si comportament.

6. Chat-urile si  mesajele vocale

Mesaje telefonice personalizate de la afaceristi sau persoane implicate in campanii politice, transmise  noaptea, pot aparea in casuta dumneavoastra de mesaje vocale. Producatorii de mesaje vocale, cum este DialAmerica, utilizeaza instalatii computerizate de mare putere pentru a transmite,  simultan, copii identice de mesaje verbale catre  milioane de oameni. Pe internet, vocile unor roboti, ce par autentice, sunt distribuite, simultan, de catre computere foarte puternice, 24 de ore pe zi. Comunicarea vocala virtuala inlocuieste alte tehnologii promotionale, datorita costurilor mai mici si vitezei foarte mari de transmitere.

7. Accesarea in timp real a datelor personale

Browser-ul dumneavoastra deconspira, probabil, mai mult decat ati dori: locul in care va aflati, software-ul si hardware-ul pe care le folositi, detalii despre link-urile pe care le accesati si obiceiurile dumneavoastra in utilizarea browser-ului. Multi cautatori de date folosesc tentatii ascunse pentru a va abate de la intentiile voastre initiale de a naviga pe internet. Informatii vaste, obtinute in timp real, sunt procesate pentru a va abate atentia.  Baze uriase de date capteaza datele dumneavoastra personale, de natura medicala si financiara, pentru a fi cumparate si apoi vandute companiilor si institutiilor interesate. Cautarea de date este o stiinta ascunsa, care filtreaza informatii cu caracter personal, pentru a le clasifica, in functie de comportament si finante. Aceste date sunt folosite pentru a crea campanii elaborate de marketing,  pentru a va vinde tot mai multe produse si servicii.

8. Cei care ne pandesc pe trotuar

Spatiul public al strazilor din cartiere, orase si comunitati este monitorizat si a devenit tinta agentilor de marketing si a unor organizatii de falsi ingrijitori ai spatiilor verzi. In unele cazuri, campanile sunt la vedere, dar, din ce in ce mai mult, asa-zisii agenti stradali fac propaganda sociala ad hoc. Flash-urile ultimei creatii de telefoane cu videocamera ale unor unor falsi turisti se intensifica in prezenta multimii. Asa-numitii plantatori de seminte circula pe la evenimente sportive, pentru a gasi tineri jucatori, usor de influentat, care sa le poarte marcile. Altii cutreiera strazile purtand tatuaje colorate, cu insemne ale brandurilor. Spatiul personal a ramas ultima frontiera in calea comertului. Deoarece oamenii incearca sa scape de invazia reclamei prin media, ei sunt panditi de cum ies pe usa.

9. Noi povesti raspandite ca stiri

Grupuri industriale de top, firme de relatii publice si institutii raspandesc noi povesti la TV, radio, in presa scrisa si pe web. Aceste povesti despre medicamente miraculoase sau rapoarte asupra unor cercetari sunt prezentate, adesea, sub forma unor comunicate de stiri video. Studiourile de stiri TV adora aceste noi produse preambalate de stiri, pe care le distribuie prin canalele proprii. Este o modalitate care le solicita mai putin timp, cheltuieli mai mici, dar care distrug stirile autentice din realitatea publica si veridicitatea rapoartelor de investigatie.
Stirile reale sunt inlocuite  de promotii superficiale ale corporatiilor si de mesaje politice. Conform datelor furnizate de Nielsen Media Research Survey, circa 80 % dintre canalele de stiri TV din Statele Unite redau stirile furnizate, de cateva ori pe luna, de catre administratorul de stiri VNR, toate studiourile  americane de profil utilizand aceste stiri in emisiunile lor.

 Vizionati link-ul ACESTA, cu sonorul pornit si vedeti ce se intampla.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: